Äntligen används VR till något vettigt!

Audi i Norge har nyligen lanserat en ny kampanj för Audi Q5. Och det är faktiskt första gången jag ser en kampanj som använder VR och 360-film på ett bra sätt. Kampanjen går ut på att man på olika event kan skapa sin egen bana i en sandlåda och sedan köra den i Colin McRae-stil (Om någon minns det spelet). Tekniken som gör det möjligt är som så många andra gånger en Kinect-kamera från Microsoft som läser av sanden i 3D.

För att driva besökare och intresse för eventen så har man skapat en reklamfilm, behind the scenes och en teaser. Greppet med att använda barn kanske känns långt i från soldränkta vägar, men är ett bra sätt att brygga över mellan sandlådan och bilen, och framförallt för att gestalta drömmar och fantasi.

Kampanjen verkar köras i egna kanaler och har rätt många bra visuals och jag kan tänka mig att partners verkligen kommer uppskatta den. Det enda som jag verkligen kan tycka är synd och riktigt dåligt är deras kampanjwebb. Liksom, vad fan?! Hur kan man komma undan med detta? Ni har plöjt ner några hundra tusen i produktion av film och upplevelse, och sedan gör ni så här? Skämmes. Fast något som ska sägas att de gjort bra är alla call-to-actions på sidan. Bygg din egen bil och så vidare.

Audi-Sandbox

 

Kampanjens bästa

Det bästa med kampanjen tycker jag ändå inte är reklamfilmerna eller upplevelsen. Det tycker jag adaptionen av reklamfilmen till 360-video är. För vad den gör är att den låter oss provköra bilen virtuellt. Den löser ett problem som handlar om känsla. Hur känns det att sitta i bilen och vad ser du? Hur är döda vinkeln? Är balkar i vägen? Detta tar i alla fall mig ett liten steg närmare till att bestämma mig om att jag vill ha en Audi Q5 eller inte.

Filmerna

 
Anders Pålsson

Anders Pålsson